The
Future of the Present - Residencia Franklin Furnace 2001
Anahí Cáceres
Antecedentes
Trabajo de investigación y ponencia "Lectura
del arte Ceremonial , El Nguillantún mapuche ceremonia mayor del pueblo
mapuche" por A.Cáceres. 1992 editado por Imagin Era, Prólogo de Marcelo
Nusenovich, Córdoba 1992. Presentado en el CAYC 1992, Archivo de la Biblioteca
de la OEA y Museo Antropológico de Temuco Chile, entre otras colecciones.
El
cacique , ubicado frente al Este, toma el Yiwe por sus asas para libar
en forma de ofrenda ritual. Debido a la morfología de este yiwe y a la
posición que le da el ofrendante, se propone este objeto como semiótico
con los conceptos Espacio-Tiempo y Movimiento simultaneamente; los cuales
podrán ser relacionados con el "ritual" comunicativo en la web.
(YIWE-YIWEb)
La tecnología de la red, es comunicación
La comunicación es un rito de reafirmación en y del otro.
Este yiwe es un objeto sagrado que exhibe conceptos de simultaneidad .
La simultaneidad de la red instala un cambio en el rito de la comunicación |
Background
Research: and paper "Reading
of Ceremonial Precolombine Art" (Spanish) A.Cáceres
1992. EdiT.Imagin Era. OEA Archives, Anthropologic Museum of Temuco,
Chile, and others.
YIWE
is the name given to a ceremonial cup in ancient Mapuche culture (South
of Chile and Argentina) The tribe chief, facing East, takes de YIWE
from its handles and ceremonially drinks as a ritual offer. Due to its
semiotic description (of this yiwe) and the positon given by the ofrendor,
it results in a metaforic object of the space & time concept that can
be related to de "communication rite" on the Web.
Metaforic relation: Communication is a rite of self assertion in others
The Net technology, is digitized communication The YIWE is a simultaneity
concept simbolized in an object Simultaneity on the Net changes de communication
rite. |
Descripción
El Yiwe como forma en el espacio Posicionamiento de la imagen digital
en el espacio: no como mera proyección sino como un objeto formal pero
inmaterial, esta "ubicación" plantea la discución acerca del criterio
de una "realidad" generalmente opuesta a la "virtualidad".
La escena es una metáfora de un primer plano de realidad donde el YIWE
aparece visualmente ocupando un lugar en el espacio mediante luces / rayos
o proyección de una película en 3D (wireframe) animada, etc.
El Yiwe como contenido:Analogía con la Web y relaciones con los conceptos
Espacio, Tiempo, Simultaneidad.
· Gráficos, textos en audio o tipeados que conforman descripciones conceptuales
del YIWE, (objeto de comunicación ritual ) extraídos del paralelo encontrado
entre los contenidos semióticos del mismo y los que presenta la tecnología
de comunicación en la red: Espacio/ Tiempo/ Movimiento / comunicación,
simultaneidad y relatividad.
Rito como sustancia de la comunicación: Interactividad, participación
y relaciones con el concepto de movimiento, ciclo, equilibrio.
. Grabación (Q & A) de la primera escena (1 ) en tiempo real. Esto presentará
un segundo plano de realidad en el cual el navegante podrá mover o modificar
el objeto, proponiendo: 1) ese "otro espacio" Real pero sin "lugar", el
de la red, 2) la experiencia reflexiva de la simultaneidad, 3) la posibilidad
de un nuevo rito comunicacional.
Conceptualización de las participaciones desde la red. Botones de opciones
de intervención, recomendaciones, base de datos, etc.
|
Description
The
shape of the YIWE and it’s place in space: The digital image is
positioned in the space. Not only as a screen proyection but also as
a formal object but non-material, this position posseses the discution
about the criteria of the reality generaly opposed to virtuality. The
scene is the methafora of the first plane of reality, where the YIWE
appears visible ocupayng a place in space throug ligths, rays or the
proyection of 3D wireframe movie, etc. ( or between electronic sensors
that model it )
The YIWE as a contents: Description, analogy with the web and
links with the concepts of time and simultaniously. Graphics, audio
and tiped texts witch conform conceptual descriptions of YIWE, the (object
of ritual comunication); extracted from the pararelelism found in the
semiotics contents of its self and presents in the technology comunication
of the web: Space, Time, Movement, Comunication and Simultaniously;
Relativity.
Ritual
as a substance of comunication: Interactivity, participation and
relations with the concept of movement, cicle, equilibrioum. Recordes
and playng ( Q & A) from the first scene (1) in the web at real time.
This will show a second plane of reality in witch the navigator will
be able to move or modifye the object in the space, proposing,
1) This other space of people on the web, real but "without place".
2) The reflective deep experience of simultaniety,
3) The posibility of the new comunication ritual. Conceptualization
of the participation from the web: Bottoms of options intervention,
recomendations, data base, register device and process of the evaluation
of the answers to the options of the web. |
Significados
de un YIWE (de Malleco- Chile) por su forma
Medidas
*: diametro superior 14,5 cm
Diametro Base 6,5 alto 3,5 cm
material: plata
Forma: Circular espesor: 0,3 mm
Asas: 2 serpientes (con protuberancia = emplumada) Leyenda de Tren-Tren
- bien- y Cai-Cai - mal- , Leyenda del Origen
Insiciones *(texto):
En
el borde externo: Recorrido de la serpiente
En el fondo: Cruz cardinal- coordenasas- espacio
Texto
semiotico: asas, grafismos, proporciones, posición en el rito
En la base: Cruz rotada- Solsticios- Tiempo
Síntesis
de los contenidos linguísticos:YI:
Plano- liso- profundo, 3 dimensiones- espacio
WE: Nuevo- reciente- joven- substancia- origen- principio- tiempo
Leyenda
del Origen: Tren- Tren y Cai-Cai ( Actualización en el rito)
Espacio: Coordenadas
Tiempo:Solsticios
Posición
en el rito: frente al Este
* Bibliografía:
" Plata de la araucanía" R.M Von Benewitz. Chile
|
A YIWE (of Malleco- Chile) meanings by it's shape
Size
*: superior diametre 14,5
Base Diametre 6,5 Higth 3,5 cm
Crafted on: silver
Shape : circle Thickness: 0,3 mm
Handles : 2 snakes (bulge-fethered) - Legend Tren-Tren y Cai-Cai , Life
origin
Carving
*(text):
On the external edge: Snake path
On the internal bottom: Cardinal Cross- Coordinates - Space
On the external bottom: Rotated cross: Solstices - Time
Synthesis
of the linguistic meanning
YI: Flat - plain - hollow - That is, 3 dimensions - space
WE: New - recent - joung - substance - origin - beginning -temps
Time Semiotic synthesis Origin: Legend on Tren tren and Cai Cai
(Actualisation on rite)
Space :Coordinates
Time : Solstices
Location in rite: facing East
* Text:"Plata de la araucanía" R. M. Von Benewitz. Chile
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Tiempo /
Time -------------------------------------------Dia y hora / Day and time-------------------------------------
Espacio/
Space-------------------------------------------Qué es? / What is?---------------------------------------------
Coordenadas/
Coordinates------------------------------Donde está ud? / Where are you?-----------------------------
Solsticios
/ Solstices------------------------------------En qué estación está
Ud? In what season are you?----------
Simultaneidad/
Simultaneity----------------------------Qué es? / What is ?--------------------------------------------
Realidad
/ Reality---------------------------------------Cuál es? / Which is? -------------------------------------------
Virtualidad
/ Virtuality----------------------------------Cuál es? / Which is? -------------------------------------------
Rito / Rite-----------------------------------------------Comunicación
/ Comunication---------------------------------- |
Participaciones
/ Participations
Founded
in 1972, Downtown Community Television Center is dedicated to the belief that
expanding public access to the electronic media arts invigorates our democracy.
For the past twenty-eight
years we have fostered a diverse, inclusive and critical
media arts community in the United States and abroad. We pursue this mission
through a grassroots educational campaign designed to teach
young people and
emerging artists within low-income and minority communities to produce insightful
and artistic electronic media. DCTV is the most honored independent nonprofit
media center in the nation.
Our productions, which reach over 100 million viewers
each year, have received 12 national Emmy Awards (two Emmys in 1999 alone),
3 Columbia-DuPont Awards and every other major award in
the television field.
In recognition of our artistic integrity and social commitment, we have recently
been awarded one of the few National Endowment of the Arts "Leadership Projects
for the Millennium" grants.
Alicia
Cáceres de Reyes Chile (réplica)
Sebastián
Cudicio (Diseño 3D, movie,"Pattern" CDROM)
Carlota García Faure
Daniel Migone
Nicolás Ojeda (sonido
y musicalización)
in
NYC:
Residencia Parson MFA. N-Y Abril 2001
DCTV Live art in Downtown Television Center N-Y Abril 2001
Auspicio
Institucional Cancillería Argentina. Ministerio Relaciones Exteriores,
Comercio Internacional y Culto
Tiffany Ludwig
(Franklin Furnace)
Matt O´Neil- Director/ Craig Renaud- editor, producer,camera/ Ngo Vinh
Hoi -technical director (DCTV)
Sandra Mercado
(translator in Parsons presentation)
Margarita Talleda (Translator in DCTV)
Cleo Godsey
(performance DCTV)
Cristina García (asistence in performance DCTV)
Participaciones via e mail:
Cristian Baña/ Alonso Cáceres/ Manuel Cáceres/ Flavia Contino/
Selva De Pascuale/ Angelita García Faure/
Miriam Hubaid/ Rubén Kempa/ Pablo Morales/ Alicia Porcel de Peralta/
Carlos Ramos/
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